Grūtniecei īpaši jārūpējas par savu veselību

Grūtniecība nav slimība, bet tas tomēr ir ļoti īpašs stāvoklis, kas prasa rūpes un uzmanību. Sievietei grūtniecības laikā par sevi ir jārūpējas īpaši, jo viss, ko viņa dara vai nedara, ietekmē arī gaidāmo mazuli.

Grūtnieces rūpes par sevi ietver daudzas un dažādas lietas. Patiesībā jau šīs rūpes sākas vēl krietni pirms bērna ieņemšanas, jo atbildīgiem vecākiem būtu jāgatavojas bērna ieņemšanai — gan fiziski, gan emocionāli, gan garīgi.

Gatavojoties bērna ieņemšanai

Īpaši domāt par savu veselību un citiem aspektiem jāsāk jau tad, kad pāris sāk domāt par to, ka varētu kļūt vecāki. Veselīga grūtniecība sākas jau vairākus mēnešus pirms pašas bērna ieņemšanas.

Topošajiem vecākiem vajadzētu izdarīt vairāks nozīmīgas lietas.

  • Atteikties no kaitīgiem ieradumiem (alkohols, smēķēšana utt.).
  • Turēties pie veselīga un sabalansēta uztura.
  • Veikt veselības pārbaudes abiem vecākiem.
  • Nodarboties ar sportu, būt aktīviem.
  • Sākt izglītoties jautājumos par grūtniecību, dzemdībām un mazuļa aprūpi.
  • Pārskatīt savu finansiālo situāciju un to, kādas izmaiņas tajā ienesīs mazulis.

Veselīgs uzturs

Kamēr bērns ir mammas vēderā, viņš ēd visu to pašu, ko ēd mamma. Ar dažu stundu novēlošanos uzturvielas nonāk arī mazuļa asinsritē.

Tāpēc pret savu uzturu grūtniecības laikā sievietei ir jāattiecas atbildīgi, jāuzņem vitamīniem un uzturvielām bagāta pārtika, jāizvairās no neveselīgas pārtikas, pusfabrikātiem, cukura.

Tas palīdzēs saglabāt veselīgu svara pieaugumu un apgādāt savu un mazuļa organismu ar vajadzīgajām vielām. Ja kaut kā trūks, tad ārsts to redzēs analīzēs un ieteiks lietot vitamīnus. Visbiežāk tie ir speciālie grūtnieču vitamīni, folskābe, magnijs, dzelzs.

Par veselīgu uzturu jādomā arī tad, kad mazais piedzimis, jo arī tad viņš ēd to pašu, ko mamma, tikai saņem to ar pienu. Jo veselīgāki uztura paradumi ģimenē, jo vieglāk pie tiem būs pieradināt bērnu, kad viņš sāks ēst ne tikai mammas pienu.

Pietiekamas fiziskās aktivitātes

Maldīgs ir uzskats, ka grūtniecības laikā sievietei ir tikai jāguļ un jāēd. Reizēm gan ārsts nosaka miera un gultas režīmu, bet tas ir atsevišķos gadījumos, riska grūtniecībās. Normālā grūtniecībā nav jāvairās no aktivitātēm. Protams, saprāta robežās, grūtniecei jāseko savai pašajūtai. Ieteicams daudz staigāt, apmeklēt baseinu, grūtnieču vingrošanu, var arī nūjot un veikt citas aktiivtātes, kas liek justies labi.

Jo labākā formā būs ķermenis, jo vieglākas būs dzemdības, vieglāk būs atjaunoties un atgūt formu pēc dzemdībām.

Miegs un izvairīšanās no stresa

Kvalitatīvs miegs ir svarīgs ikvienam cilvēkam. Tomēr grūtniecei tas ir īpaši būtiski. Viņai vajadzētu pietiekami atpūsties, gulēt vismaz 7-8 stundas katru nakti, doties pie miera laikus.

Skaidrs, ka pēdējos mēnešos miega kvalitāte grūtniecei var pasliktināties, jo mazulis spiež uz iekšējiem orgāniem, var mocīt bezmiegs, satraukums par to, ka tuvojas satikšanās ar mazuli. Bet jau laikus vajadzētu domāt, ar kādām metodēm šo satraukumu un problēmas mazināt, lai tomēr miega režīms no tā neciestu. Topošajai mammai ir svarīgi uzkrāt spēkus, jo pēc dzemdībām negulētas naktis jau būs norma.

Grūtniecības uzraudzība pie ārsta

Protams, ka jau no brīža, kad mazulis tiek plānots, jādodas pie ginekologa, kurš veiks visus vajadzīgos izmeklējumus, rekomendēs, kā labāk gatavoties bērna ieņemšanai, kā arī nodrošinās vajadzīgo medicīnisko uzraudzību grūtniecības laikā.

Nepieciešama arī ultrasonogrāfija, kas ļauj sekot mammas un mazuļa veselībai, diagnosticēt pataloģijas. Modernā ultrasonogrāfija piedāvā arvien labākus rezultātus un iespēju sekot mazuļa attīstībai. Ar jaunākajām metodēm strādā vadošajās klīnikās. Ultrasonogrāfija ar jaunākās paaudzes iekārtām — tas ir labākais, ko varat sniegt savam mazulim.

Protams, jāveic ne tikai ultrasonogrāfija, bet arī analīzes, jāseko grūtnieces svaram, pašsajūtai, jāgatavojas dzemdībām — tas ir jauno vecāku un ginekologa kopdarbs, lai rezultātā būtu laimīgi vecāki un vesels mazulis.