Braukt uz darbu ar auto vai sabiedrisko transportu?

sabiedriskais transports

Labas darbavietas visvairāk nodrošina tieši pilsētas, tāpēc strādāt uz turieni brauc arī cilvēki no tuvākās apkārtnes un mazākām apdzīvotām vietām. Arī es ik dienu mēroju ceļu no Siguldas uz Rīgu, kur ir uzņēmuma birojs.

Šo ceļu mēroju jau vairākus gadus. Sākumā izmantoju vilcienu, jo tā man bija ērtāk un izdevīgāk, arī lētāk, kas jaunam cilvēkam ir ļoti būtiski. Vēlāk, kad materiālā situācija kļuva stabilāka, kāpu pa karjeras kāpnēm un saņēmu lielāku atalgojumu, varēju atļauties auto. Tad jau kādu gadu ik dienu uz Rīgu braucu ar automašīnu. Tomēr esmu nonācis nopietnā pārdomu brīdī — šāda ikdienas braukšana ar auto ir pārāk dārga un pēdējā laikā arī ne visai ērta. Nemitīgie sastrēgumi, ielu remonti un citi apgrūtinājumi uz ceļa mani kavē, rada stresu un sliktu omu, ar kādu ierodos darbā.

Un automašīnas intensīvā izmantošana prasa arī daudz vairāk ieguldīt tās uzturēšanā un remontā. Nupat bija jāmaina automašīnai amortizators. Labi, ka manis iecienītajā Trodo.lv ir plaša amortizatoru izvēle par pieejamām cenām. Ceļi jau ne tuvu nav tik labi, kā gribētos. Tāpēc auto ritošā daļa prasa nemitīgus ieguldījumus. Sāku domāt, ka nebūtu nemaz tik traki vismaz daļēji atkal braukāt uz Rīgu ar vilcienu. Birojs ir centrā, tāpēc tas ir ērti.

Un vilciens ir tas transports, kurš kursē jebkuros laika apstākļos. Tagad arī samazinājusies brauciena cena no Siguldas uz Rīgu.

 

Pilsētas ir noslogotas ar automašīnām

Fakts, ka lielajās pilsētās ir nopieta problēma ar automašīnu lielo skaitu, jau ir sen zināms. Pilsētu vadība ar to mēģina cīnīties dažādos veidos. Tieši sabiedriskā transporta sistēmas attīstība ir viens no galvenajiem veidiem, kā to panāk citu valstu lielajās pilsētās. Tie, kuri brauc no ārpuses, var ērti automašīnas atstāt pie pilsētas, bet pašā pilsētā doties ar ērtu un izdevīgu sabiediskā transporta plūsmu.

Diemžēl Rīga šajā ziņā nav spērusi izšķirošus soļus, lai samazinātu automašīnu daudzumu pilsētā. Vēl viens veids ir padarīt pilsētvidi velosipēdiem draudzīgāku, kas mudinātu vairāk vietējo iedzīvotāju no automašīnām pārsēsties uz velosipēdiem, taupot gan savus līdzekļus, gan atslogojot satiksmi.

 

Nebrauc viens, meklē ceļabiedrus

Ja nu tiešām automašīna ir objektīvi ērtākais veids, kā doties uz darbu, tad vajadzētu domāt, kā nebraukāt ar tukšu automašīnu, bet meklēt sev ceļabiedrus. Tas samazinās kaitējumu videi, ko nodara brauciens ar auto, samazinās izmaksas braucienam. Kāpēc četriem cilvēkiem jābrauc katram ar savu auto, ja viņi visi varētu braukt vienā automašīnā?

Daudzi jau šādu praksi veiksmīgi īsteno. Esmu redzējis, ka arī Siguldā tiek meklēti regulāri līdzbraucēji uz Rīgu katru darba dienu. Izmaksas tad ir pat vēl zemākas nekā braucienam ar vilcienu. Esmu nolēmis eksperimentēt — mainīt vilcienu un auto, skatoties pēc vajadzībām. Un tad salīdzināt ikmēneša izmaksas transportam. Un šādi ceru arī pasaudzēt savu auto, it īpaši ziemā, kad braukšana jau tā ir liels izaicinājums.